Tutorial kait langsir

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim...

Hari ini saya kongsikan cara saya mengait langsir, idea yang menarik ini saya belajar daripada onceuponapinkmoon. Memang bagi surirumah seperti saya yang hanya terperuk di rumah tiada kebebasan, mengadap anak 24 jam, internet merupakan satu medium untuk saya ke dunia luar tanpa perlu meninggalkan anak-anak. Banyak saya belajar daripada internet malahan kelas blog juga saya belajar daripada internet. Kalau tiada internet mahu berasap kepala, memikirkan banyak benda yang saya tak tahu.



Istilah:

Magic circle
Rantai=chain
dc= double crochet
slip stitch

Hari ini saya berkongsi cara mengait bunga 'power valance' yang penuh untuk membentuk langsir ini.
Tips Bisnes tanpa modal 

1. Buat 'magic circle'. Kaitkan 3 rantai ( dianggap sebagai 1 dc), seterusnya kait 11 dc dalam cincin. Cantumkan dengan slipstitch pada rantaian ke 3 pada 3 rantaian pertama tadi.  ( 12 dc)






2. Kaitkan 4 rantai (ch 4 ini dianggap sebagai 1 dc dan ch 1 space) . Kait 3 dc dan 1 rantai pada setiap dc. Slip stitch untuk cantumkan jadi bulatan. ( 12 dc dan 'ch 1 space' di antara dc)


3. Tukarkan warna benang lain, slip stitch pada mana-mana  ch 1 space. Mulakan mengait 3 chain, kemudian kait pula 2 dc pada ch 1 space yang sama.  

4. Kemudian, kait 3 dc  dalam setiap ch 1 space. (36 dc, pastikan ada 3 dc di setiap ch 1 space) 

5. 'Slip stitch' menggunakan benang berwarna lain pada dc pertama tadi. Kaitkan ch 3, kemudian 1 dc pada tempat yang sama. Kaitkan 4 chain, langkau 1 dc dan kaitakan 2dc pada kaitan seterusnya (next stitch).


6. Kaitkan 2dc pada kaitan seterusnya, kait ch 4. * langkau 1 dc, kait 2 dc pada kaitan seterusnya, 2dc pada kaitan seterusnya dan ch 4.* Ulangi langkah ** sehingga 2 kaitan terakhir, langkau 1 kaitan, kait 2dc pada kaitan seterusnya.

7. Hasil akhir. Slip stitch pada ch ke 3 pada ch 3 yang pertama tadi. 



8. *Kaitkan 8 dc pada ch 4 space, langkau 2 dc, ss di antara 2 set 2 dc*.  Ulangi ** sehinnga akhir bulatan. Slip stitch di permulaan slip stitch tadi. Matikan benang dan gunting benang. 




9. Hasil akhir. 


Setakat ini sahaja dahulu ya. Apa sahaja yang kita ambil daripada blog orang lain, kreditkankan pada pemiliknya, supaya ilmu yang kita pakai itu berkat.  Dalam proses mengait topi dan merangka tutorial untuk cara cantumkan langsir pula. Jumpa lagi untuk tutorial akan datang. 

Ulasan